Matematikai problémákon gondolkozni olyan, mint egy kalandos felfedezőút. Nem tudjuk, milyen irányban induljunk el; az úton minduntalan veszélyek leselkednek ránk: csapdákba eshetünk vagy tévutakra kerülhetünk; ha egy nehezebb részen túljutottunk, döntenünk kell: tovább haladjunk, vagy visszafordulva új irányban induljunk el? Ha a célt elértük, azonnal felmerül a kérdés, nem előzhettek-e meg minket? Nem lehetett volna egyszerűbben a célba jutni? Esetleg egy váratlan irányban elindulva akár egy vagy két lépésben? A célt elérve új vidék tárul fel: érdemes volna azt is felfedezni! A Bergengóc Példatár ezekbe a kalandokba vezeti be az olvasót. Megtanulhatjuk, hogy a cél sok irányból elérhető: a feladatok megoldásának gyakran négy vagy még több megközelítését is megismerhetjük, és nem egyszer találkozhatunk egy-két lépéses szellemes megoldásokkal. A lehetséges általánosítások mindig új felfedezésekre buzdítanak. A szerzők gyakran rámutatnak a hibás megoldásokra, így okulhatunk a csapdákból