A tanulás sorsformáló tényező, azonban az, hogy ki miként viszonyulhozzá, milyen jelentőséget tulajdonít az iskolai teljesítménynek, igen különbözőlehet. Aligha kétséges, hogy ebben a családi háttérnek, a szülőkkulturális beállítottságának meghatározó jelentősége van. Az iskolatársadalmi használatától és a politikai keretektől függ, hogy az oktatásiintézmények milyen mértékben válnak, válhatnak az érvényesülés eszközévé.Az így értelmezett iskolázásnak a története pedig komoly tanulságokkalszolgálhat a jelen számára.Ez a könyv a régi középiskola, a gimnázium, mint társadalmi intézményműködését és hatását vizsgálja abban az időszakban, amikora születési előjogokon alapuló rendi társadalomszerveződés a végsőszakaszába ért, hogy fokozatosan átadja helyét a döntően az egyéni érdemenalapuló polgári társadalomnak. Ebben az átalakulásban a gimnáziumkiemelt szerepet játszott, hiszen társadalmi különbségek nélkülbefogadta a tanulni vágyó gyermekeket. Ezért nemcsak az intellektualizálódásterjedés